Časté otázky záujemcov o semináre a výcviky inštitútu
Koho pozývame
Model Virginie Satirovej
Výkladový slovník MVS
Sú semináre IVS určené len ľuďom, ktorí poskytujú alebo sami potrebujú psychoterapiu?
Nie sú. Aj keď semináre IVS obom uvedeným skupinám ponúkajú mnoho zdrojov, osoh z nich môže mať každý, kto má záujem o osobný rast, zvýšenie sebaúcty a zlepšenie svojich komunikačných kompetencií, vzťahu k sebe a rodinných, partnerských či medziľudských vzťahov.
Vyžadujú semináre IVS od účastníkov odborné vzdelanie?
Semináre inštitútu odborné vzdelanie väčšinou nevyžadujú, sú určená širokej verejnosti aj profesionálom - každému, kto má záujem skúmať a zlepšovať vzťah k sebe a k iným, fungovanie rodinného systému, rodinné väzby a pravidlá, utváranie kontaktu, zvládanie stresu, proces komunikácie a zmeny, rodinné mapy a zdroje, zvládanie zármutku po stratách, možnosti a zdroje osobného rastu... Semináre určené výhradne profesionálom (psychológom, psychiatrom, psychoterapeutom, lekárom, sociálnym pracovníkom, špeciálnym a liečebným pedagógom, zdravotným sestrám, ...) majú toto zameranie vyjadrené vo svojom popise.
Čo Systemický model rastu ponúka profesionálom a čo verejnosti?
Profesionálom aj verejnosti Systemický model rastu ponúka presvedčenie, že každý človek má vnútorné zdroje k rastu a k riešeniu problémov a že zmena je možná vždy. Zmenu vníma ako základný vnútorný posun, ktorý spätne prináša posun vonkajší. Systemický model rastu nepovažuje za problém „problém“, ale coping (zvládanie), teda to, akým spôsobom s problémom človek zaobchádza.
Profesionálom (psychológom, psychiatrom, psychoterapeutom, lekárom, sociálnym pracovníkom, špeciálnym a liečebným pedagógom, zdravotným sestrám, ...) Systemický model rastu navyše ponúka teoretické koncepty (sebaúcta, komunikácia, coping), nástroje (ľadovec, ...) a praktické techniky (rodinné mapy, večierok častí, koleso vplyvov, ...). Učí ich, ako postupovať v terapeutickom procese od nadviazania kontaktu a bezpečného vzťahu, cez podrobné skúmanie dopadu problému na vnútorné dianie - procesy v klientovi, po objavenie miesta ustrnutia procesov - zaseknutia a navodenie transformačnej zmeny, jej ukotvenie a využitie v predtým problematickom kontexte - vzťahu alebo správaní.
Profesionálom (psychológom, psychiatrom, psychoterapeutom, lekárom, sociálnym pracovníkom, špeciálnym a liečebným pedagógom, zdravotným sestrám, ...) Systemický model rastu navyše ponúka teoretické koncepty (sebaúcta, komunikácia, coping), nástroje (ľadovec, ...) a praktické techniky (rodinné mapy, večierok častí, koleso vplyvov, ...). Učí ich, ako postupovať v terapeutickom procese od nadviazania kontaktu a bezpečného vzťahu, cez podrobné skúmanie dopadu problému na vnútorné dianie - procesy v klientovi, po objavenie miesta ustrnutia procesov - zaseknutia a navodenie transformačnej zmeny, jej ukotvenie a využitie v predtým problematickom kontexte - vzťahu alebo správaní.
Aké ciele definuje Systemický model rastu pre terapeutický proces?
Systemický model rastu definuje štyri ciele terapeutického procesu:
1) zvýšiť sebaúctu klienta (jeho presvedčenie o sebe a o vlastnej hodnote),
2) umožniť klientovi stať sa tým, kto si volí, kto sa rozhoduje sám za seba,
3) viesť klienta k zodpovednosti za svoje rozhodnutia,
4) doviesť klienta ku kongruencii
Systemický model rastu a z neho vychádzajúci terapeutický proces si nekladie za cieľ klienta „odnaučovať“ to, čo do danej chvíle dosiahol, ale pridať k tomu niečo tak, aby sa klient posunul bližšie ku kongruencii a funkčnému a efektívnemu zvládaniu a komunikácii, preto sa niekedy označuje ako „pridávajúca“ terapia.
1) zvýšiť sebaúctu klienta (jeho presvedčenie o sebe a o vlastnej hodnote),
2) umožniť klientovi stať sa tým, kto si volí, kto sa rozhoduje sám za seba,
3) viesť klienta k zodpovednosti za svoje rozhodnutia,
4) doviesť klienta ku kongruencii
Systemický model rastu a z neho vychádzajúci terapeutický proces si nekladie za cieľ klienta „odnaučovať“ to, čo do danej chvíle dosiahol, ale pridať k tomu niečo tak, aby sa klient posunul bližšie ku kongruencii a funkčnému a efektívnemu zvládaniu a komunikácii, preto sa niekedy označuje ako „pridávajúca“ terapia.
Čo je sebaúcta a kongruencia?
Sebaúcta je schopnosť ceniť si sám seba a zaobchádzať so sebou dôstojne, s láskou a opravdivosťou. Kongruencia je stav bytia a zároveň spôsob komunikácie so sebou a ostatnými. Vysoká sebaúcta a kongruencia sú hlavné ukazovatele plne funkčného ľudského bytia. Kongruenciu charakterizuje:
• ocenenie jedinečnosti selfu - ja
• voľné prúdenie osobnej a interpersonálnej energie
• postoj hlásiaci sa k človečenstvu
• ochota dôverovať sebe a ostatným
• ochota riskovať a stať sa zraniteľným
• používanie svojich vnútorných a vonkajších zdrojov
• otvorenosť k intimite
• sloboda byť sám sebou a akceptovať iných
• láska k sebe aj ostatným
• flexibilita a otvorenosť k zmene
• ocenenie jedinečnosti selfu - ja
• voľné prúdenie osobnej a interpersonálnej energie
• postoj hlásiaci sa k človečenstvu
• ochota dôverovať sebe a ostatným
• ochota riskovať a stať sa zraniteľným
• používanie svojich vnútorných a vonkajších zdrojov
• otvorenosť k intimite
• sloboda byť sám sebou a akceptovať iných
• láska k sebe aj ostatným
• flexibilita a otvorenosť k zmene
Kde nájdem podmienky zaradenia do psychoterapeutického výcviku?
Základné informácie nájdete v pozvánke na výberové konanie pre náš štvorročný akreditovaný psychoterapeutický výcvik STAR-T, podrobné informácie sú zverejené na stránke SPS (sekcia Vzdelávanie). Na stránke Slovenskej psychoterapeutickej spoločnosti nájdete aj Zoznam psychoterapeutov SR a zoznam certifikovaných vzdelávacích inštitútov SPS (sekcia Ľudia SPS).
Súvisiace stránky:
Čo ponúkameKoho pozývame
Model Virginie Satirovej
Výkladový slovník MVS